Loading...

| Intelektualna svojina |

BREND I BRENDIRANJE
April 14th 2021

Šta je to brend? Zašto je bitno da gradimo brend? Kako štitimo brend i šta je žig?

 

BREND je svest ljudi (potrošača) o određenom obeležju, znaku, nazivu koji je razvojem do te mere da prosečan potrošač brend povezuje sa određenim proizvodima ili uslugama. Brend krasi ta prepoznatljivost, a ona se gradi duži vremenski period. Brend prodaje proizvode i usluge, jer moć brenda može biti prilično velika.

BRENDIRANJE je takav vid marketinga, gde kompanija ne usmerava reklamu neposredno na direktan proizvod ili uslugu, već na stvaranje određenog nivoa svesti kod ljudi o kompaniji, vrednostima te kompanije I kvalitetu roba I usluga koje ta kompanija nudi. Ovakav vid marketinga posredno dovodi do prodaje proizvoda ili usluga. Dakle, brendiranje za cilj ima stvaranje određenog nivoa svesti i ugleda, a kao rezultat za brend se vezuje skup osećanja, emocija, očekivanja, vrednosti kod potencijalnih potrošača, odnosno šire javnosti.

Ovaj vid marketinga zahteva više vremena i truda, ali je na duže staze pravo rešenje.

Brend je najčešće samo ime kompanije ili eventualno kod većih kompanija može postojati više brendova, te neki predstavljaju samo naziv za neki proizvod ili liniju proizvoda.

Kako zaštititi brend? Zapravo obzirom da je brend zapravo jedan naziv koji postaje prepoznatljiv, često poslovni naziv kompanije, bitno je taj znak na neki način zaštititi, kako bi zaštitili reputaciju koju godinama gradimo pod zastavom svog brenda, tj. tržišnu poziciju, ideje i vreme i novac uložene u razvoj brenda. Tako je moguće registrovati ŽIG, a o žigovima smo već pričali na našem blogu: http://lawit.rs/blog/5d2af3f5b7191850559a654c.

Žig predstavlja zaštitu određenog znaka raspoznavanja. On može biti samo jednostavan naziv firme ili linije proizvoda ili može biti slikovito predstavljen znak ili kombinacija ova dva. Veće kompanije često teže tome da imaju prepoznatljiv logo. Apple na primer ima samo znak, bez slova.

Greške kod stvaranja brenda i prijavljivanja žiga mogu biti sledeće:

-Nepostojanje jake VEZE između brenda i žiga;

-Trošak novca na NEPOTREBNE žigove – preširoka prijava i zaštita žiga;

-Zaštita žiga koja je PREUSKA i ne pokriva tržište i delatnosti u kojima je kompanija angažovana;

-TROŠAK vremena na žigove koji ne mogu dobiti zaštitu – Pogrešna odluka o zaštiti žiga koji ne može biti zaštićen, može dovesti do nepotrebnih gubitaka novca. Ovaj problem se rešava REŠERŠom žiga. Rešerš je pretraga javnih evidencija žiga koja bi za cilj imala da se izbegne podnošenje prijave žiga koji bi Zavod za zaštitu intelektualne svojine morao odbiti iz razloga što takav ili sličan žig već postoji. Za novi postupak se naravno ponovno plaćaju takse.

Kada govorimo o teritorijalnoj širini zaštite, žig može biti zaštićen na nivou države, regiona (Evropa i dr.) ili sveta. Ukoliko kompanija zaštiti žig pred Zavodom za intelektualnu svojinu, on je zaštićen na teritoriji Srbije. Od trenutka dobijanja rešenja o zaštiti žiga počinje teći rok od 6 meseci u kojem kompanija ima pravo prvenstva na drugim teritorijama. U skladu sa biznis planom, treba odrediti ciljeve zaštite na široj teritoriji. Ovi postupci mogu biti skupi i zato je potrebno unapred odrediti na kojim teritorijama je potrebna zaštita žiga.

Kompanijama nije potrebno da novac uzaludno ulažu u brendiranje koje ne donosi rezultate ili brendiranje imena koje će se ispostaviti ne može biti zaštićeno žigom. Preporuka je da vlasnici i menadžeri biznisa rade na svom brendu, ali i da ga zaštite pravilno u saradnji sa stručnjakom za oblast intelektualne svojine.

 

 

Napomena: Ovaj tekst je analiza problematike brenda i brendiranja i ne predstavlja zamenu za angažovanje pravnog savetnika ili advokata. Tekst predstavlja skup saznanja i ličnih stavova autora.

Tekst je zaštićen autorskim pravima, što znači da može biti deljen sa naznačenjem imena autora ili uz postavljanje linka prema ovom tekstu, citiran po pravilima citiranja, a na druge načine korišćen uz dozvolu autora.

Autor: Denis Tul