Loading...

| Intelektualna svojina |

BREND
June 4th 2020

Šta je to brend? Zašto je bitno da gradimo brend? Kako štitimo brend i šta je žig?

 

BREND je svest ljudi (potrošača) o određenom obeležju, znaku, nazivu koji je razvojem do te mere da prosečan potrošač brend povezuje sa određenim proizvodima ili uslugama. Brend krasi ta prepoznatljivost, a ona se gradi duže vreme. Brend prodaje proizvode i usluge, jer moć brenda je prilično velika.

 

Marketing kompanije se može zasnivati na direktnoj prodaji i na BRENDIRANJU. Direktna prodaja podrazumeva da je marketing okrenut tome da ponudi proizvod ili uslugu direktno, dok cilj brendiranja je razvoj svesti kod ljudi o određenoj kompaniji, vrednostima te kompanije i kvalitetu roba i usluga koje ta kompanija nudi. Marketing zasnovan na brendiranju je dugoročniji, rezultate ne pokazuje odmah, ali stvara prepoznatljivost i vezu sa potencijalnim potrošačem.

 

Brend je najčešće samo ime kompanije ili eventualno kod većih kompanija može postojati više brendova, te neki predstavljaju samo naziv za neki proizvod ili liniju proizvoda.

 

Kako zaštititi brend? Zapravo obzirom da je brend zapravo jedan naziv koji postaje prepoznatljiv, često poslovni naziv kompanije, bitno je taj znak na neki način zaštititi, kako bi zaštitili reputaciju koju godinama gradimo pod zastavom svog brenda, tj. tržišnu poziciju, ideje i vreme i novac uložene u razvoj brenda. Tako je moguće registrovati ŽIG, a o žigovima smo već pričali na našem blogu: http://lawit.rs/blog/5d2af3f5b7191850559a654c.

 

Žig predstavlja zaštitu određenog znaka raspoznavanja. On može biti samo jednostavan naziv firme ili linije proizvoda ili može biti slikovito predstavljen znak ili kombinacija ova dva. Veće kompanije često teže tome da imaju prepoznatljiv logo. Apple na primer ima samo znak, bez slova.

 

Greške kod stvaranja brenda i prijavljivanja žiga mogu biti sledeće:

-Nepostojanje jake VEZE između brenda i žiga;

-Trošak novca na NEPOTREBNE žigove – preširoka prijava i zaštita žiga;

-Zaštita žiga koja je PREUSKA i ne pokriva tržište i delatnosti u kojima je kompanija angažovana;

-TROŠAK vremena na žigove koji ne mogu dobiti zaštitu – neangažovanje stručnjaka u oblasti intelektualne svojine mogu dovesti do problema. Ovo može dovesti do pogrešnog savetovanja povodom svih gore navedenih problema i mnogih drugih, ili čak prijave bez prethodne provere žiga (rešerša žiga), što lako može dovesti do nepotrebnog gubitaka vremena i novca, jer bi Zavod za zaštitu intelektualne svojine mogao odbiti žig sa obrazloženjem da isti ili sličan već postoji. U tom slučaju sve takse i honorari koje je platio prijavilac žiga propadaju i novi postupak sa novim žigom se opet plaća na isti način.

 

Mali biznisi nemaju taj luksuz, a ni velikima svakako nije potrebno da troše vreme i novac uzaludno. Zato je potrebno minimizirati bilo kakvu priliku da se probudite jednog dana i da vam je neko ukrao intelektualnu svojinu, brend, ideju, poslovnu priliku, tržišnu poziciju. Preporuka je da vlasnici i menadžeri biznisa rade na svom brendu, ali i da ga zaštite pravilno u saradnji sa svojim stručnjakom za oblast intelektualne svojine.

 

Napomena: Ovaj tekst je analiza problematike brenda i brendiranja i ne predstavlja zamenu za angažovanje pravnog savetnika ili advokata. Tekst predstavlja skup saznanja i ličnih stavova autora.

Tekst je zaštićen autorskim pravima, što znači da može biti deljen sa naznačenjem autora, citiran po pravilima citiranja, a na druge načine korišćen uz dozvolu autora.

Autor: Denis Tul